‘Ik vind het een groot voordeel dat de kleuren zo goed uit komen’. Rob Teunissen van Teunissen Mode uit Ruurlo liet een Energie- en Duurzaam Ondernemen scan uitvoeren in de modezaak, gevestigd in het hartje van Ruurlo. ‘De belangrijkste maatregel die we konden nemen, was het vervangen van de verlichting door led. Dat hebben we meteen aangepakt. Met als resultaat dat we nu een hele prettige, lichte zaak hebben. Het was al vrij licht, maar je ziet wel dat de kleuren van de kleding nu veel beter uitkomen door het heldere licht.’
‘Er werden ons een aantal maatregelen geadviseerd, als uitkomst van de scan. De een was voor ons interessanter dan de ander. Dat had onder andere met de terugverdientijd te maken. Maar die ledverlichting hebben we meteen aangepakt. Het was lucratief, we konden ten opzichte van onze bestaande verlichting een bedrag van bijna € 1400,- per jaar besparen. Bovendien was er subsidie beschikbaar en waren we meteen klaar voor de energiebesparingsverplichting van de overheid. Dat is toch mooi meegenomen.’
‘De eerste verlichting hangt nu, dat was fase één. De volgende stap is het aanbrengen van nieuwe tl-verlichting en ander etalagelicht, natuurlijk allemaal in led. Met het tl-licht gaan we nog wat extra sfeer aanbrengen in de vorm van kleuren. Die kleuren wilden we ook in de etalage realiseren, maar met de huidige techniek blijkt het nog lastig te zijn om zonlicht te overbruggen. De etalageverlichting wordt dus door ‘gewoon’ led vervangen. Als alle fasen zijn afgerond gaan we nog meer besparen.’
‘Ons hart ligt bij de mode, dus je zult begrijpen dat ik niet ziel en zaligheid bezig was met de energievoorziening in mijn zaak’, lacht Teunissen. ‘Maar door de scan heb ik wel inzicht gekregen in wat het ons kan opleveren en welke mogelijkheden er voor ons waren. We kregen onafhankelijk advies over het soort verlichting, maar ook over de financiële mogelijkheden. Dat maakte dat we een gefundeerd besluit konden nemen en het daarom meteen in gang hebben gezet. Ik zou iedereen aanraden om zo’n scan te laten doen.’
‘Het heldere licht is echt heel prettig werken. Je ziet alles. Dat is meteen ook een klein nadeel: in de paskamer zou het licht voor de gezichtskleur juist wel wat minder helder mogen zijn. We hebben nog wat geëxperimenteerd met andere kleuren, maar uiteindelijk hebben we toch gekozen voor het licht dat de kleuren van de kleding zo goed mogelijk laat zien. Daarmee ziet de klant precies wat hij of zij koopt. Want een tevreden klant staat natuurlijk altijd op nummer één’, zegt Teunissen.