CO2-reductie is een belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering bij groothandelaren Rensa en GévierDales, beide behorend tot de Rensa Family. We vroegen Jur Hofland, Logistiek Engineer, naar de drijfveren. ‘We vinden het essentieel om zo min mogelijk CO2 uit te stoten. Als je maar een beetje visie hebt op wat er gaande is in de wereld, dan zie je dat bedrijven die niet duurzaam zijn de boot gaan missen. Maar buiten dat: we willen dit gewoon. Het is min of meer een principekwestie’.
Rensa behoort tot de groenste groothandelaren in Nederland. De technische groothandel in verwarming en ventilatie zet sinds 10 jaar vol in op een duurzame bedrijfsvoering. We hebben de bronnen van onze uitstoot zorgvuldig in beeld gebracht. Daardoor zagen we dat 80% te maken heeft met onze logistiek. Dat is dus een van de eerste dingen die we hebben aangepakt. Je moet met het laaghangend fruit beginnen natuurlijk.’
‘We hebben op dit moment 50 eigen vrachtwagens rondrijden. Daarvan rijden er al 5 op HVO-brandstof. Dat is een mix van plantaardige brandstof met diesel. Het scheelt toch bijna 20% CO2-uitstoot. We rijden nog niet 100% plantaardig, omdat je nog wel eens onderweg moet tanken bij een verre levering. En we blijven natuurlijk wel commerciële bedrijven: het moet ook praktisch blijven. Op dit moment zijn we aan het testen met volledig elektrische bedrijfswagens. Iedere keer valt er weer een stukje in de puzzel: steeds verder richting klimaatneutraal.’
‘In onze bedrijfspanden staat deze visie eveneens centraal. Bij iedere keuze wegen we af of de duurzame optie mogelijk is. Ik maak altijd een klein businessmodelletje dat de CO2-reductie tegenover de kosten zet. Dat maakt dat we sinds januari nu ook groen gas in onze bedrijfspanden hebben, we hadden al een tijdje groene stroom. En ons nieuwe magazijn in Doetinchem, dat eind dit jaar klaar is, kunnen we helemaal energieneutraal maken. Weer een stapje dichter bij ons doel’.
De duurzame stappen leveren Rensa en GévierDales een groen imago en een renderend businessmodel op. Hofland: ‘Het is moeilijk om in cijfers uit te drukken wat het ons oplevert. Maar zonder duurzame bedrijfsvoering sta je bij tenders sowieso buiten spel. Dus om onze omzet te blijven houden zullen we wel moeten. En vergis je niet in wat het voor je imago doet. Ik zou ieder bedrijf willen oproepen om te kijken hoe je duurzaamheid al kunt toepassen in je bedrijf. Je kunt veel technische toepassingen doen die een investering vragen zoals: duurzaam transport, gebouwen, warmtepompen en dat soort dingen. Maar als je die investeringsruimte niet hebt kun je ook al heel veel doen in de processen en het gedrag binnen je bedrijf. Ik denk dan aan de beladingsgraad van je vrachtwagens of een opleiding om je chauffeurs zuiniger te laten rijden. Dat soort stappen levert je meteen, vanaf dag één, geld op. Co2-reductie en kostenbesparing gaan echt hand in hand, dat hebben we in die 10 jaar wel geleerd. Mis de boot niet, mensen!’.