Energiekosten rijzen de pan uit en toch zien we bij horeca en winkeliers nog vaak de deuren openstaan om het winkelend publiek naar binnen te lokken. Daar komt deze winter verandering in, veel ondernemers sluiten namelijk hun deuren. Nee niet omdat ze dichtzijn, integendeel de deur staat namelijk wagenwijd open. Daarom riep ook gemeente Berkelland ondernemers en horeca op hun deuren te sluiten en mee te doen aan het initiatief van Achterhoek Onderneemt Duurzaam (AOD), Achterhoekse gemeenten en ondernemersverenigingen. Dinsdag 30 november jl. bracht wethouder Gerjan Teselink een bezoek aan Stof en Stuff in Borculo om het bordje hoogstpersoonlijk te overhandigen aan Dorien Haanepen, eigenaresse van deze winkel.

 

”Het initiatief om deurbordjes uit te reiken aan ondernemers vind ik ontzettend goed. Op deze manier laten ondernemers op een uniforme manier zien dat de deur-dicht is om energie te besparen.  Dat wat niet verbruikt wordt hoeft ook niet betaald te worden.” Aldus Gerjan Teselink, wethouder gemeente Berkelland.

 

Op een uniforme manier aangeven dat we gewoon open zijn!

Onderneemster Dorien Haanepen hangt het bordje graag op. “Een mooi initiatief waar ik heel erg achter sta. Zo laat ik aan mijn klanten zien dat ik er graag voor ze ben, maar de deur niet onnodig openhoudt. Zelf zetten wij de verwarming ook een graadje lager, de mensen hebben hier allemaal een jas aan. Ik pleit natuurlijk: Trek lekker een warme trui aan.”

 

Het bordje is eenvoudig te bevestigen en om te draaien van: “natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen” naar “Sorry vandaag zijn wij gesloten”. Dit helpt winkeliers en horeca op een eenvoudige manier hun torenhoge stookkosten met wel een derde te verlagen. Kleine moeite, groot gebaar.

 

Deur Dicht; goed voor portemonnee en milieu
De Deuren Dicht actie is een initiatief van Achterhoek Onderneemt Duurzaam (AOD), de gemeenten en ondernemersverenigingen. “Met het sluiten van de deur, kunnen winkeliers en horeca hun energierekening heel eenvoudig verlagen. Natuurlijk staan de deuren wel wagenwijd open voor hun klanten.” legt Jan Straatman, programmamanager van AOD, uit.

 

”Het zou mooi zijn als iedereen meedoet met deze actie, zo krijg je een uniforme uitstraling naar de klanten toe en is het voor iedereen duidelijk dat je gewoon open bent en het is ook nog eens goed voor je portemonnee”. Benadrukt Dorien.

 

Heb je nog geen bordje aangevraagd? Je kan het bordje gratis aanvragen bij je ondernemersverenging of de via het aanmeldformulier.