Hij is een warm pleitbezorger van duurzaam ondernemen. Herman van der Heijden vertelt gedreven over het onderwerp. Hij bracht het zelf als architect al vele keren in de praktijk, ook voor zijn eigen bedrijfspand met woning. “Door de juiste maatregelen te treffen creëer je waarde én comfort. Het is geen weggegooid geld. Integendeel, het levert enorm veel op.”
Herman van der Heijden is samen met zijn zoon Bert eigenaar van Van der Heijden Architecten met vestigingen in Groenlo en Nijmegen. Daarnaast maakt hij als ambassadeur deel uit van het projectteam Oost Gelre Onderneemt Duurzaam (van Achterhoek Onderneemt Duurzaam). “We proberen het bedrijfsleven te overtuigen van het nut van verduurzaming en energiebesparing. De energiescans van AOD spelen daar op in. Ze zijn een prima middel om ondernemers bij de hand te nemen, inzichtelijk te maken waar de kansen liggen en te helpen om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Je hebt niets te verliezen, alleen maar te winnen. Dat komt omdat de scans kosteloos worden aangeboden dankzij de ondersteuning van gemeenten en de provincie. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je niet meedoet.”
Van der Heijden heeft een missie en wil benadrukken dat naast energiebesparing en toekomstbestendigheid er ook andere voordelen zijn. Volgens de bekende Achterhoekse architect is comfort een ander essentieel onderdeel. “Met de maatregelen, bijvoorbeeld door een verbouwing, creëer je de meest gunstige omstandigheden. Denk daarbij aan het binnenklimaat of prettig licht. Het zorgt voor welbevinden en een hogere productiviteit.” Het verduurzamen van bedrijfspanden hoeft overigens helemaal niet ingewikkeld te zijn of lang te duren. Herman van der Heijden heeft het voorbeeld bij de hand. Hij liet zijn eigen woning met kantoor in slechts zes weken tijd opknappen en energiezuiniger maken. “Het heeft gezorgd voor een flinke waardestijging. De investering is daarmee al lang terugverdiend.” De uitkomsten van de energiescan zorgen voor een duidelijk beeld met daarbij een plan van aanpak. “De investeringen met een terugverdientijd van drie jaar moet je uitvoeren, maar dat lijkt me logisch. Anders laat je geld liggen. Aan de andere kant zorgt het rapport aan de hand van de scan voor bewustwording. Meten is weten, zeg ik altijd. Er is soms sprake van bedrijfsblindheid. Nu word je een spiegel voorgehouden. Je krijgt de aandachtspunten en tips op een presenteerblaadje. Doen dus!”