Mooie eyeopeners

Hoewel we al redelijk fanatiek bezig zijn met duurzaamheid gaf de scan ons nog weer wat mooie eyeopeners. Het is leuk om je bedrijfsvoering continu te verduurzamen en te verbeteren. Je zoekt telkens naar de balans tussen wat realistisch en wat idealistisch haalbaar is. Want we blijven natuurlijk ook gewoon een commercieel bedrijf’, zegt Gerrit Hesselink, directeur van Hesselink koffie in Winterswijk.

Toekomstbestendig

Een groentje op het gebied van duurzaamheid kun je Hesselink beslist niet noemen. ‘Toen ons bedrijf 125 jaar bestond in 2010 gingen we nadenken over de toekomst van de komende 125 jaar. En zeker als je met koffie werkt kom je al snel tot de conclusie dat er maar één mogelijkheid is: een duurzame toekomst. Vanaf dat moment hebben we al onze besluiten en onze uitgaven langs de duurzaamheidslat gelegd.

Nieuwbouw

Toen we ons pand in 2011 ingrijpend verbouwden werd het al een super duurzaam gebouw met onder andere zonnepanelen, warmteterugwinning en ledverlichting. Maar nu we aan het nieuwbouwen zijn, zie je toch dat we al weer heel wat verder zijn. Ons nieuwe deel wordt bijvoorbeeld volledig gasloos en voldoet straks aan het Excellent certificaat van BREEAM. Dat is een landelijke certificering op het gebied van duurzaamheid.

 

Niet te bescheiden

Door de scan kwamen er nog wat verbeteringen op tafel. Met name het Duurzaam Ondernemen deel vond ik interessant. Uit de scan kwam bijvoorbeeld dat we de manier waarop we werken en inkopen veel meer aan de grote klok kunnen hangen, zowel naar buiten toe als intern. We vinden het zelf al heel gewoon, maar we kunnen deze manier van met de wereld omgaan bij nog veel meer mensen onder de aandacht brengen.

 

Kwalitatief hoogstaand advies

De energiescan gaf ons ook zeker nog verbeterpunten, zo blijken we onze energie te duur in te kopen. Op een aantal plekken konden er schakelklokken gebruikt worden, om te voorkomen dat apparatuur continu aan staat. En de serverruimte van onze automatisering wordt bijvoorbeeld gekoeld. Het bleek dat die koeling te koud stond. Allemaal van die kleine dingen waar je zelf niet snel aan denkt. Het mooie is dat de scan gedaan wordt door deskundigen die echt een naam hebben opgebouwd. Je krijgt op een positief kritische manier een kwalitatief hoogstaand advies. Voor ons was het echt een waardevolle second opinion die de puntjes op de i heeft gezet en ons bevestigt dat we op de goede weg zitten.

 

Wees niet kort door de bocht

Wat ik andere ondernemers wil meegeven? Je kunt niet alles van de ene op de andere dag veranderen. Maar kies zoveel mogelijk voor duurzaam als je inkoopt, vervangt of vernieuwt. Natuurlijk is het belangrijk om rendabel te werken. Wij leggen bij al onze aankopen de offertes naast elkaar. Maar in negen van de tien gevallen kiezen we toch voor de duurzame offerte. Die is soms wel iets duurder. Of dat de beste beslissing is? De tijd zal het leren en ik zal niet het voor de hand liggende grapje maken dat ik geen koffiedik kan kijken’, lacht Hesselink. ‘Maar het is wel erg kort door de bocht gedacht om alleen aan de korte termijn en aan je eigen belang te denken. Daar houd je het niet nog eens 125 jaar mee vol als bedrijf’.