‘Sinds de DOE-scan hebben we ruim 30 mensen meer in dienst; hebben we een extra warehouse, meer heftrucks en meer pc’s in gebruik en gelden er langere openingstijden. En nog is ons verbruik minder dan ervoor!’ Exacte bedragen kan Susan Keijsers, KAM-coördinator bij Eijgenhuijsen, door die groei niet geven. ‘Maar ons verbruik is nog altijd niet hoger dan voor de scan. We hebben overal LED verlichting laten aanbrengen en ook andere energie slurpende apparaten vervangen. Waar we zelf, drie jaar eerder, dachten dat zonnepanelen niet haalbaar waren, rekende de DOE-scan ons heel anders voor. Inmiddels ligt ons dak bijna vol!’
‘Ons volledige wagenpark bestaat uit EURO-6 voertuigen. Zo zijn we altijd zeker van de schoonste technieken. Maar daar ben je er niet mee. De chauffeurs zijn opgeleid om zuinig te rijden. Speciale kastjes meten het rijgedrag en de CO2-uitstoot van elke rit. Nee, dat vindt niet iedereen leuk. Maar dat komt ook omdat de parameters nog niet goed ingesteld staan. Als dat straks werkt, zien ze het misschien wel als een sport!’
‘Onze chauffeurs zijn de reden dat we van Amsterdam via Weesp naar het oosten verhuisden. De kwaliteit die we zochten, vonden we hier. Technisch handig, communicatief vaardig en met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Vandaar dat we goed voor ze zorgen: met volop opleidingsmogelijkheden en heel veel maatregelen om veilig te werken en gezond te blijven.’
‘We brengen onze vracht (vaak grote, kwetsbare en kostbare apparaten) altijd op de eindlocatie. We installeren, geven uitleg, de-installeren en nemen de oude apparaten mee terug, inclusief het verpakkingsmateriaal. Het sorteren van afval begint al in de vrachtwagen. Eenmaal op de vestiging wordt het gecontroleerd en gescheiden opgeslagen tot het opgehaald wordt. Ook de apparaten zelf reviseren we hier. En we zijn gecertificeerd om data te mogen verwijderen.’
‘We zullen altijd blijven zoeken en puzzelen naar hoe het beter kan. Zo hebben we onze eigen pallets ontwikkeld: herbruikbaar en voorzien van een speciaal rijplaatje. Dat scheelt én houtafval én heftruckritjes. Alleen piepschuim blijft lastig. Omdat je letterlijk lucht aan het vervoeren bent is de CO2-uitstoot groter dan opbrengst. We zijn in het onderzoek heel ver gegaan. Maar toen bleek dat er brandgevaar in de pers dreigde, zijn we ermee gestopt. We hebben nog geen rendabele oplossing kunnen vinden. Wel zijn we druk bezig met een energieneutraal bedrijventerrein. Als we samen piepschuim en andere herbruikbare materialen verzamelen, opslaan en laten ophalen, is er nog veel winst te halen!