Jan Straatman is senioradviseur op het gebied van energietransitie en circulaire economie. Hij werkt aan grootschalige projecten in de gebouwde omgeving en duurzaam ondernemerschap. Jan is onder andere programmamanager van Achterhoek Onderneemt Duurzaam (nu Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek). We vragen hem maandelijks om uitleg over ingewikkelde onderwerpen. De vraag van februari 2021:
Iedereen onderneemt duurzaam. Toch? We komen weinig ondernemers tegen die zeggen niet duurzaam te (willen) zijn. Neemt niet weg dat de meesten het lastig vinden om concreet te maken wat ze dan precies doen, of laten. Natuurlijk, energiebesparing ligt voor de hand. Maar verder? De masterclass van Achterhoek Onderneemt Duurzaam (AOD) helpt ondernemers die meer willen doen op weg naar een toekomstbestendige bedrijfsstrategie. Hier lichten we een tipje van de sluier op hoe mkb-bedrijven aan het verstevigen van hun bestaansrecht kunnen werken. Nu en in de toekomst.
‘Zuiniger rijgedrag, minder afval, minder energieverbruik; we blijven puzzelen hoe we duurzamer kunnen werken’ Susan Keijsers – Eijgenhuijsen Precisievervoer Ruurlo
Ondernemers ervaren dat hun klanten en de samenleving van hen verwacht, soms zelfs eist, dat ze duurzaam bezig zijn. Consumenten rekenen er bijvoorbeeld op dat hun slager oog heeft voor dierenwelzijn. Ze kopen liever kippen met een Beter Leven keurmerk dan plofkippen. Of eten graag in een restaurant met streekproducten. Buurtbewoners waarderen het als de plaatselijke snackbar geurhinder beperkt door een filter aan te brengen in de afzuiging. Transportbedrijven winnen aanbestedingen omdat ze aantonen dat ze zuiniger en schoner vervoeren. Bouwbedrijven krijgen de vraag of ze woningen willen bouwen met bouwmaterialen die vrijkomen uit slooppanden, super energiezuinig en circulair. Daar staat tegenover dat sommige ondernemers nauwelijks merken dat hun klanten hier op letten. Desondanks ondernemen ze duurzaam en varen daarbij op hun eigen morele kompas en toekomstvisie. Ze denken aan hun reputatie en weten dat gevoel en emotie een grote rol spelen bij aankoopbeslissingen van hun klanten.
‘Het is heel simpel: gewoon doen wat je al kunt doen aan duurzaamheid. Alleen aan jezelf denken en de wereld vervuild achterlaten? Dat moeten we niet willen.’ Arjan Schuurman – Schuurman Schoenen
Nederlanders houden van gezond ondernemerschap. Daarmee bedoelen we dat een bedrijf zijn klanten en opdrachtgevers producten en diensten levert die ze waarderen. Dat het goed zorgt voor medewerkers, met aandacht voor opleiding en ontwikkeling en zorg voor veiligheid en arbeidsomstandigheden. Dat het de omgeving niet hindert, niet onnodig grondstoffen verbruikt of nodeloos afval produceert. Zo’n ondernemer mag, nee móet winst maken met het oog op de continuïteit van zijn bedrijf. Mooi gezegd hebben bedrijven bestaansrecht als People (mensen), Planet (milieu) en Profit (winst, waarde) met elkaar in balans zijn en Prosperity (welzijn) opleveren voor alle belanghebbenden. Niet alleen nu, maar ook met de blik op de toekomst. Niet alleen als afzonderlijk bedrijf, maar ook als onderdeel van een netwerk of de omgeving waar het bedrijf deel van uitmaakt, zoals de productieketen of het bedrijvenpark/winkelcentrum.
‘Duurzaamheid is onderdeel van onze missie. Omdat we dat zo voelen én om ons te kunnen handhaven in de top 3 van de wereld. Slim ondernemen is duurzaam ondernemen.’ Wouter Heideman – Pas Reform Doetinchem
Achterhoek Onderneemt Duurzaam (Nu Duurzaam Ondernemerscentrum Achterhoek) organiseert (gratis, online) masterclasses om dieper in te gaan op duurzaam ondernemen voor mkb-bedrijven uit de Achterhoek. De masterclasses leveren u het volgende op:
De masterclasses hebben tot doel om u meer gevoel te geven wat duurzaam ondernemen voor uw bedrijf kan betekenen.
De Kennisbank bevat verschillende factsheets en whitepapers met informatie over duurzaam ondernemen. Bezoek onze kennisbank.
Voor vragen of meer informatie kunt contact opnemen met Jan Straatman (j.straatman@do-achterhoek.nl).