Broer en zus, Jeroen Rengelink en Marleen Mensen-Rengelink, zijn trotse eigenaren van Dekalu in Winterswijk. Zij omschrijven het zelf als een reclame productiebedrijf in de ‘sign wereld’. Via een bijeenkomst, georganiseerd door het projectteam van Achterhoek Onderneemt Duurzaam in Winterswijk, kwamen zij tot de conclusie dat een duurzaam ondernemen- en energiescan wel een goed idee zou zijn! Zogezegd zo gedaan….
Bij Dekalu proberen ze al jarenlang duurzaam te werken. Zo is al hun inkt in de printers op waterbasis en wordt er steeds meer gebruikt gemaakt van PVC-vrije materialen. Dat is ook een grote wens van de klanten, zoals het sportmerk Adidas. “Onze verwachtingen vooraf aan de energiescan? Geen idee! We wisten niet wat we moesten verwachten en hoe de scan in zijn werk ging.” De energieadviseurs hebben een uitgebreide rondgang in het pand gehad van Dekalu. “Ja dat ging heel uitgebreid. Er wordt gekeken naar de ramen, kozijnen, verlichting, waar verwarm je mee? Echt alles wordt op een rijtje gezet.”
Toen was er een uitgebreid rapport met allerlei besparende maatregelen. Welke besparende maatregelen heeft Dekalu daarvan uitgevoerd? “Je kunt beter vragen welke niet? We hebben ze bijna allemaal doorgevoerd te beginnen bij zonnepanelen.” Op het pand van Dekalu liggen nu 440 zonnepanelen en daarmee is het pand nagenoeg zelfvoorzienend. “Een terugverdientijd van zo’n 7 jaar en ook nog eens een mooie subsidie erbij. Dat maakt het echt een hele aantrekkelijke investering waarmee we bijdragen aan een energieneutraal Achterhoek in 2030.”
Er zijn warmtepompen geïnstalleerd waardoor de gasaansluiting eigenlijk wel verwijderd kan worden, maar er nog voor de zekerheid zit. De tl-verlichting in het complete pand is vervangen door ledverlichting. “De laatste grote aanpassing die wij hebben gerealiseerd is de verlaging van het plafond in de productiehal. Daardoor hoeven de warmtepompen een minder grote ruimte te verwarmen of te koelen, wat ook weer veel energie bespaart. Eigenlijk heel simpel, maar je bedenkt dat zelf niet.”
“In het productieproces kun je al meewerken aan een beter klimaat. In onze branche zijn we wat dat betreft een voorloper. Wij zijn trots op deze voorbeeldfunctie. Duurzaam ondernemen wordt nu nog geprefereerd door de klanten maar wordt straks geëist.
Je kun het beter voor zijn.”